Najnebezpečnejšie letiská sveta

Terén, nadmorská výška, poveternostné podmienky, vlastnosti vzletových a pristávacích dráh. To sú všetko faktory, ktoré vplývajú na bezpečnosť lietania. Všeobecne nebezpečné je napríklad lietanie v horskom teréne a výzvou pre piotov môže byť aj pristátie na príliš krátkej dráhe. V tomto výbere uvidíte svetové letiská, na ktoré lietajú iba tí najlepší, pretože sa nachádzajú v skutočne náročných a nebezpečných podmienkach.  

Najnebezpečnejšie letiská sveta

Terén, nadmorská výška, poveternostné podmienky, vlastnosti vzletových a pristávacích dráh. To sú všetko faktory, ktoré vplývajú na bezpečnosť lietania. Všeobecne nebezpečné je napríklad lietanie v horskom teréne a výzvou pre piotov môže byť aj pristátie na príliš krátkej dráhe. V tomto výbere uvidíte svetové letiská, na ktoré lietajú iba tí najlepší, pretože sa nachádzajú v skutočne náročných a nebezpečných podmienkach.  

Lukla, Nepál

Letisko Tenzinga a Hillaryho v Lukle (Nepál), je využívané najmä záujemcami o výstup na Mt. Everest, keďže leží v blízkosti základného tábora. Dá sa povedať, že náročnosť pristátia na tomto letisku nie je o moc menšia, ako samotný výstup... Letisko sa ukrýva medzi obrovskými horami, pristávacia dráha je extrémne krátka (iba 487 metrov), veľká nadmorská výška redukuje výkon lietadiel, a aby toho nebolo málo, kvôli lokálnym problémom s elektrickým zdrojom sú piloti často bez akéhokoľvek spojenia s letiskom. Do Luky lietajú iba tri letecké spoločnosti. V sezóne priletí cca 30 letmi denne približne 550 pasažierov. Napriek tomu, že let z hlavného mesta Káthmandu, vzdialeného iba 140 km, trvá relatívne krátko, poveternostné podmienky v takejto horskej oblasti sa za ten čas dokážu ľahko zmeniť. Zaujímavosťou je, že na konci tejto krátkej pristávacej dráhy je 600 metrová priepasť. Nadmorská výška letiska je 2860 metrov (pre porovnanie - Lomnický štít 2634 m).  

Courchevel, Francúzsko
Letisko v Courchevel, vo francúzskych Alpách, slúži najmä návštevníkom tohto lyžiarskeho strediska. Letiská vo vysokohorských podmienkach sú všeobecne výzvou, v Courchevel je však kombinácia viacerých extrémnych faktorov, ktoré toto letisko robia jedným z najnebezpečnejších na svete. Náročné je už samotné priblíženie, pri ktorom je nutné letieť úzkym alpským údolím. Ďalším faktorom je extrémne krátka dráha s dĺžkou iba 525 metrov, čo je pre väčšinu aj menších lietadiel takmer hraničné. Najväčším špecifikom tohto letiska je ale extrémny sklon dráhy, až 18,6%. V bežných podmienkach sa s niečím takým nemáte šancu stretnúť. Dráha končí strmým útesom, takže na nevydarené manévre žiaľ nie je priestor. Na toto miesto privážajú turistov aj helikoptéry, čo je v tomto prípade rozhodne bezpečnejšia možnosť. Dokazuje to aj fakt, že toto letisko obsluhuje iba jediná letecká spoločnosť.    



Toncontin, Honduras

Toto letisko slúži hlavnému mestu Hondurasu (Tegucigalpa) a nachádza sa v nadmorskej výške cez 1000 metrov. Pri pristátí sa piloti musia predierať hornatým terénom a v záverečnej fáze sa prudkou zatáčkou nasmerovať na runway, pričom musia byť veľmi nízko nad terénom, aby na dráhu stihli doklesať. Toto prudké klesanie nie je problémom iba pre ušné bubienky pasažierov, ale aj pre celkovú bezpečnosť, čo zaraďuje letisko v Hondurase do tohto zoznamu.


Letisko Princess Juliana, St. Maarten
Letisko v St. Maarten je veľmi populárne a s veľkou pravdepodobnosťou ste ho už mali možnosť vidieť na niektorom z mnohých videí kolujúcich internetom. Jedná sa totiž o raj milovníkov lietadiel, kde runway začína tesne za piesočnou plážou tohto karibského ostrova a pristávajúce lietadlá tak majú návštevníci pláže takmer na dotyk. Ešte zaujímavejšie sú odlety, keď silu prúdových motorov môžu odvážlivci pocítiť na vlasntej koži. Mnohí sú prekvapení, keď ich silný prúd vzduchu zmetie ako mravce, a často tieto odvážnosti končia aj zraneniami. Toto letisko sa ale neocitlo v zozname nebezpečných letísk kvôli neopatrnosti spotterov. Skutočnou výzvou je dĺžka dráhy, ktorá je v tomto prípade 2179 metrov. Pre menšie lietadlá je to viac ako dostačujúce, ale na St. Maarten denne prilieta množstvo veľkých lietadiel, pre ktoré je dĺžka tejto dráhy absolútnym minimom a piloti tak musia byť extrémne skúsení, aby takéto pristátie zvládli.   


Paro, Bhután, Himaláje
Letisko Paro v Bhutáne je suverénnym lídrom tohto zoznamu nebezpečných letísk. Iba zopár kvalifikovaných pilotov je oprávnených tam lietať. Letisko sa nachádza medzi horami s výškou až 5500 metrov. Dráha je dlhá iba 1981 metrov a je situovaná tak, že je až do poslednej chvíle mimo dohľad pilotov. Tesne pred pristátím je potrebné zrealizovať prudkú zatáčku a strmé klesanie. Kvôli týmto extrémnym podmienkam je pristátie povolené iba za denného svetla a za maximálne vyhovujúcich meteorologických podmienok. Do roku 2011 bolo toto letisko jediným v krajine, a teda jedinou možnosťou ak osa tam letecky dostať.


Barra, Škótsko
Letisko sa nachádza na strove Barra v Škótsku a jeho nadmorská  výška je iba 5 metrov, čo znamená, že počas vysokého prílivu sa často všetky tri pristávacie dráhy ocitnú pod vodou. Lety ú preto dovolené iba vo vyhradených hodinách. Je to jediné letisko na svete, ktoré je prevádzkované v takýchto podmienkach, a lieta sem iba jediná letecká spoločnosť.


Letisko Cristiana Ronalda, Madeira, Portugalsko
Aj keď Madeira je obľúbeným turistickým miestom, letisko na tomto ostrove patrí k tým nebezpečným. Dráha bola v roku 2000 predĺžená až na 2780 metrov, ale dostavaná časť dráhy je nad zemou a podopiera ju 180 pilierov. Počasie v tejto lokalite je pre lietanie veľmi náročné. Pravidelne tu fúka extrémne silný vietor, s ktorým si dokážu poradiť iba špeciálne trénovaní piloti. 


Narsarsuaq, Grónsko
Toto letisku v Grónsku je často úplne pokryté snehom a ľadom, čím robí pristátia nebezpečnými, z dôvodu možného šmyku. Ak sa vám to nezdá dostatočné nebezpečné, pridajte k tomu pravidelný silný vietor a časté búrky. Aby toho nebolo málo, v blízkosti letiska sa nachádza aktívna sopka, a sopečný popol je pre lietadlá extrémne nebezpečný.  


Stanica McMurdo, Antarktída

Americká stanica McMurdo v Antarktíde, sa do tohto zoznamu dostáva hlavne kvôli nepriaznivým poveternostným podmienkam, ktoré v tejto lokalite panujú. Dráhu letiska tvorí vlastne permanentne zamrznutá morská hladina. Pristátie teda prebieha na ľade resp. snehu a aj drobné chyby v pilotáži tak môžu dostať lietadlo do nebezpečného šmyku. Teplota je tu vždy pod nulou a v zimných mesiacoch je tu počas celých dní iba tma. Piloti, ktorý na toto letisko lietajú, musia byť špeciálne trénovaní a musia byť schopní pristáť aj s okuliarmi  na nočné videnie, keďže dráha nie je nijak osvetlená.


Letisko Congonhas, São Paulo, Brazília

Medzinárodné letisko Congonhas v Brazílskom São Paule je desivé nielen preto, že sa nachádza uprostred husto zastavanej oblasti, ale pristávacia dráha je navyše veľmi krátka. Pasažieri majú pri pristátí pocit ako by sa vysokých budov takmer dotýkali. Letisko je nechválne známe aj „šmykľavými“ dráhami, ktorých odtokové kanály sú konštrukčne nedokonalé a pri pretrvávajúcich dažďoch zostávajú zaplavené vodou. Takéto podmienky sú pri pristátí veľmi nebezpečné a v prípade tohto letiska už boli príčinou viacerých nehôd. 


BONUS : Gibraltár
Na záver spomenieme ešte letisko v Gibraltáre, ktoré síce do zoznamu najnebezpečnejších letísk úplne nepatrí, ale je tak špecifické, že ak už je reč o letiskách, bola by škoda nespomenúť ho. Toto medzinárodné letisko je svetovým unikátom, keďže sa križuje so štvorprúdovou cestou, hlavným vstupom do krajiny zo Španielska. V čase keď pristáva lietadlo, rampy uzatvoria cestnú premávku, podobne ako na železničnom priecestí. Cesta býva väčšinou uzatvorená zhruba na 10 ninút, niekedy je to však aj podstatne viac.  
Zaujímavosťou je, že táto rarita má byť onedlho minulosťou, keďže v súčasnosti prebieha výstavba tunelu, ktorý má túto cestu nahradiť už v roku 2021.